راهنمای خرید کامپیوتر آل این وان
راهنمای خرید کامپیوتر آل این وان

 

با همه ملاحظاتی که هنگام خرید ( راهنمای خرید کامپیوتر آل این وان) کامپیوترهای معمولی باید مد نظر داشت و جنبه های منحصر به فرد طراحی کامپیوترهای All in One، پروسه انتخاب این نسل از کامپیوترهای جدید که در طول مطلب آنها را بیشتر AIO خطاب خواهیم کرد، واقعا دشوار می شود.

در این مطلب سعی کرده ایم راهنمایی جامع برای طیف وسیعی از کاربران (از مبتدی گرفته تا حرفه‌ ای) برای خرید این نوع کامپیوترها که در بازار با نام های مختلفی مثل کامپیوترهای یکپارچه، کامپیوتر مجتمع، کامپیوتر بدون کیس، کامپیوتر همه کاره و … شناخته می شوند ارائه کنیم.
ابتدا بهتر است نگاهی به بهترین ویژگی های کامپیوترهای AIO داشته و سپس اشاره ای مختصر به مواردی که هنگام خرید باید لحاظ کنید داشته باشیم.

اما مهم ترین ویژگی های AIO ها نسبت به کامپیوترهای رومیزی چیست؟

عدم نیاز به خرید جداگانه مانیتور، صرفه جویی در فضا، حمل و نقل راحت تر، وجود وب کم داخلی، مصرف کمتر انرژی و در نتیجه تولید گرمای کمتر، خلاص شدن از دردسر کابل های مزاحم، سهولت راه اندازی و استفاده، ظاهر بسیار زیبا.

راهنمای فوری در صورت نیاز به یک آل این وان حرفه‌ای و قدرتمند
در صورتی که به یک دستگاه AIO برای مصارف حرفه ای و سنگین نیاز دارید به ۱۰ نکته زیر دقت داشته باشید.

۱- سخت افزار: به دنبال سیستمی باشید که مجهز به پردازنده های Core i5 یا Core i7 شرکت اینتل و حداقل ۸ گیگابایت حافظه RAM باشد.

۲- ذخیره سازی: ترکیبی دو گانه از یک درایو SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و یک هارد دیسک ۱ ترابایتی، نوید بخش عملکردی پر سرعت بدون قربانی کردن ظرفیت یا خرج هزینه ای هنگفت خواهد بود.

۳- صفحه نمایش: اگر امکان تهیه یک صفحه نمایش ۴K میسر است حتما این کار را انجام دهید. به طور کل، صفحه نمایش های ۲۷ و ۲۸ اینچی، بهترین توازن را میان اندازه پنل و قیمت منطقی برقرار می کنند.

۴- صفحه نمایش لمسی: برای لمسی بودن صفحه نمایش باید هزینه بیشتری بپردازید؛ تنها در صورتی اقدام به تهیه صفحه نمایش لمسی کنید که واقعا به آن نیاز داشته باشید.

۵- طراحی: اگر ارگونومی (راحتی و سادگی استفاده) برای شما اهمیت دارد، به نوع پایه ای که در مدل انتخابی به کار رفته دقت نمایید چرا که در بعضی از این نوع کامپیوترها امکان تنظیم ارتفاع به هیچ وجه مقدور نیست.

۶- سیستم عامل: ویندوز یا مک هر دو گزینه های خوبی هستند اما اگر لمسی بودن صفحه نمایش برای شما مهم است بهتر است به محصول مایکروسافت وفادار بمانید! هرچند گزینه های دیگری با امکانات محدودتر هم وجود دارد.

۷- پورت ها: صرف این که دستگاه مجهز به پورت های متعدد باشد کافی نیست و دسترسی راحت به آنها هم اهمیت بسیار زیادی دارد؛ حتما به محل قرارگیری پورت ها توجه کنید.

۸- اتصالات بی سیم: دو فناوری بی سیم Wi-Fi و بلوتوث معمولا در تمام مدل های AIO ها تعبیه می شوند.

اگر نسبت به سرعت این اتصالات حساس هستید، هنگام خرید به کارگیری جدیدترین نگارش های ارائه شده را بررسی نمایید.

۹- صدا: اگر کیفیت صدای خروجی برایتان مهم است حتما از وجود چندین اسپیکر قوی اطمینان حاصل کنید.

۱۰- قیمت: کامپیوترهای آل این وان در مقایسه با کامپیوترهای دسکتاپ قیمت بالاتری دارند، اما با این وجود باز هم می توان بدون خرج مبلغی سنگین، مدلی قدرتمند خریداری نمود.

کافی است در مورد مهم ترین ویژگی ها و قابلیت های مورد نیاز به یک جمع بندی خوب رسیده باشید.
چه مشخصاتی بیشترین اهمیت را دارند؟

یک AIO قبل از هر چیز یک کامپیوتر است، و قطعاتی که در داخل آن به کار رفته تعیین کننده نوع عملکرد سیستم خواهند بود.

در بازاریابی روی اهمیت تمام قابلیت ها و قطعات تاکید می شود اما در زمان خرید هر نوع کامپیوتر، صرفنظر از نوع مدل (معمولی، لپ تاپ، AIO و …) مشخصا باید به چهار سخت افزار نگاه بسیار ویژه ای داشت:

۱- پردازنده:

 در صورتی که مورد استفاده شما از آل این وان کارهای نه چندان سنگین مانند امور حسابداری، فروش، کارهای خانگی و عمومی است، پردازنده های پنتیوم، سلرون و یا Core i3 برای شما کافی است.

این پردازنده ها ضمن داشتن قیمت و مصرف برق پایین، توانایی انجام محاسبات روزانه را دارند.

البته دقت داشته باشید این پردازنده ها در گروه پردازنده های قدرتمند جای نمی گیرند و باید در سطح کارهای عادی تا متوسط از آنها انتظار داشته باشید.

برای دیگر مصارف و کاربردها، نسل فعلی پردازنده های Core i5 را پیشنهاد می کنیم که سرعت عملکرد قابل قبولی برای انجام امور روزمره و نیمه حرفه‌ای داشته و نسبت به عمر کامپیوتر، پشتیبانی خوبی ارائه می دهند.

با انتخاب این پردازنده می توانید اکثر کارها را تقریبا بدون مشاهده ضعف عملکرد سیستم انجام دهید.

اگر نیازمند توان عملیاتی بالاتری هستید، بهتر است یک پردازنده Core i7 انتخاب کنید که مناسب پردازش های سنگین بوده و برای انجام تمام کارهای مورد نیاز مناسب و قدرتمند می باشد.

۲- حافظه RAM: 

حافظه موقت RAM وظیفه تامین فضای ذخیره سازی موقت کوتاه مدت برای نرم افزارها و برنامه های در حال اجرا را عهده دار است.

ظرفیت کم حافظه RAM حتی در صورت استفاده از یک پردازنده قدرتمند، توانایی کامپیوتر برای انجام همزمان چند کار را محدود خواهد کرد.

توصیه می کنیم تا جایی که امکان دارد ظرفیت بالایی برای حافظه RAM در نظر بگیرید، اما ۸ گیگابایت برای مرتفع کردن اکثر نیازهای محاسباتی کافی است.

هرچند همانطور که در بخش پیشین نیز یاد شد، در صورتی که مورد استفاده شما از آل این وان کارهای سبک می باشد، ۴ گیگابایت رم نیز می تواند برای شما مناسب باشد.

خبر خوب این که حافظه RAM نسبت به سایر قطعات ارزان قیمت تر بوده و تقریبا تنها قطعه ای است که خود کاربر در AIO قادر به آپگرید آن است.

۳- کارت گرافیک:

تمام محتوای تصویری که در بازی ها و ویدئوها مشاهده می کنید نیازمند پردازش گرافیکی هستند.

اکثر کاربران به چیزی فراتر از گرافیک آنبرد، یعنی پردازنده گرافیکی که درون پردازنده اصلی تعبیه شده نیاز ندارند.

این پردازنده گرافیکی مناسب انجام امور روزمره مانند وب گردی، انجام کارهای اداری و استریم رسانه است؛ این کارها بخش زیادی از استفاده عمومی کامپیوترها توسط کاربران را به خود اختصاص می دهند.

هر چند، اگر طرفدار سرسخت بازی های کامپیوتری هستید یا سر و کارتان با پردازش های گرافیکی سنگین در انواع و اقسام نرم افزارهاست، نیازمند سیستمی با کارت گرافیک مستقل خواهید بود.

۴- ذخیره سازی:

 نهایتا، نیازمند مدلی هستید که دارای فضای ذخیره سازی کافی برای نگهداری تمام برنامه ها، فایل ها و تصاویر/ویدئوهای شخصی تان باشد.

دو مساله مهم ابزار ذخیره سازی، ظرفیت و سرعت آن است.

یک هارد درایو ۵۰۰ گیگابایتی فضای مناسبی برای ذخیره سازی اسناد و تصاویر دارد، اما یک مدل ۱ ترابایتی گزینه ای بهتر برای نگهداری فایل های ویدئویی و برنامه های سنگین تر خواهد بود.

 درایوهای SSD از هر هارد درایو دیگری پر سرعت ترند و این تفاوت را در انجام هر کاری احساس خواهید کرد، اما متاسفانه در حال حاضر این ابزارهای ذخیره سازی قیمت گزافی دارند.

بسیاری از تولید کنندگان کامپیوترهای شخصی، پیکربندی دو گانه درایو ذخیره سازی را ارائه می دهند؛ به این ترتیب کاربران مزیت بهره گیری از سرعت بسیار زیاد درایوهای SSD را در کنار ظرفیت ذخیره سازی بالای هارد دیسک های معمولی خواهند داشت.

اگر امکان تهیه درایو SSD برای شما مقدور نیست، بهتر است یک درایو معمولی با ظرفیت بالا انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید بر خلاف کامپیوترهای شخصی دسکتاپ، بعد از خرید یک AIO امکان ارتقای قطعات سخت افزاری کاملا محدود است.

طراحی فشرده AIO باعث شده تمام سخت افزارها در یک صفحه نمایش جای گرفته و امکان دسترسی به بخش های داخلی فراهم نباشد؛ ضمنا امکان اضافه کردن قطعات جدید هم وجود ندارد.

البته گفتنی است که در برخی از مدل ها، امکان تعویض هارد دیسک و حافظه رم میسر است.

اما دقت داشته باشید با توجه به اینکه فضای داخلی یک آل این وان محدود است، معمولا تنها می توانید هارد دیسک و یا رم فعلی آن را با ظرفیت های دیگری تعویض نمایید و مانند کیس های کامپیوتر امکان اضافه کردن این قطعات در کنار قطعه های فعلی را ندارید.

صفحه نمایش: اندازه و وضوح

معمولا اندازه صفحات نمایش در مدل های کوچک کامپیوترهای آل این وان، ۲۰ اینچ و در مدل های حرفه ای و گران قیمت تر تا ۳۲ اینچ هم می رسد.

مدل های کوچک تر از ۲۳ اینچ را پیشنهاد نمی کنیم مگر این که در محل کار یا سکونت فضای بسیاری کمی برای قرار دادن کامپیوتر AIO در اختیار داشته باشید.

اگر توان خرید سیستم های پیشرفته که از صفحات نمایش ۳۰ تا ۳۲ اینچی بهره می برند را دارید حتما این کار را انجام دهید؛ البته قیمت بالای این مدل ها سد بزرگی برای اکثر کاربران محسوب می شود.

به نظر ما صرف بودجه ای مناسب برای تهیه مدلی با صفحه نمایش نسبتا بزرگ ۲۷ یا ۲۸ اینچی که قیمت معقولی دارد، بهترین گزینه است.

اگر چه اکثر صفحات نمایش صرفا با دو وضوح فول اچ دی ۱۹۲۰x۱۰۸۰ یا ۴K ۳۸۴۰x۲۱۶۰ عرضه می شوند، اما تعداد محدودی از کامپیوترهای بدون کیس وضوحی بالاتر از ۴K هم ارائه می دهند.

برای مثال iMac 27 اینچی اپل که مجهز به صفحه نمایش رتیناست دارای وضوح ۵K ۵۱۲۰x۲۸۸۰ بوده و صفحه نمایش ۲۸ اینچی سرفیس استودیو مایکروسافت هم وضوحی معادل ۴۵۰۰x۳۰۰۰ ارائه می دهد.

اگر قصد دارید با استفاده از کامپیوتر اقدام به مشاهده یا ویرایش ویدئوهای ۴K کنید، طبیعتا پشتیبانی صفحه نمایش از این وضوح و حتی بالاتر از آن کاملا ضروری است.

روی هم رفته توصیه ما وضوح ۴K است: با توجه به رواج روز افزون استریم ویدئوهای ۴K از طریق سرویس هایی مثل نت فلیکس و یوتیوب، قطعا نیازمند صفحه نمایشی خواهید بود که قادر به نمایش جزئیات تصاویر و ویدئوها با بالاترین کیفیت ممکن باشد.

هر چند، اگر به دنبال فرصتی برای تهیه یک کامپیوتر AIO با قیمتی کمتر هستید، انتخاب صفحه نمایشی با وضوح کمتر یکی از ساده ترین راه ها برای صرفه جویی در هزینه ها بدون قربانی کردن سرعت عملکرد دستگاه محسوب می شود.

AIO هایی که از صفحات نمایش کوچک ۲۰ اینچی (یا اندکی بزرگ تر) استفاده می کنند، مناسب مکان هایی مثل انواع محیط های آموزشی یا فضاهای فوق العاده کوچک اند.

AIO هایی که صفحات نمایش بزرگ دارند فضای وسیعی برای کار در اختیار شما خواهند گذاشت، برای مثال:

می توان سه وب سایت را همزمان باز کرده و نسبت به ویرایش یک فایل متنی نیز در کنار آن اقدام کرد؛ یا می توان یک فایل صفحه گسترده سه یا چهار صفحه ای را به راحتی مشاهده کرد.

مزیت مهم دیگری مثل امکان بزرگ کردن اندازه فونت فایل های متنی و صفحات گسترده را هم نباید فراموش کرد.

ضمنا به طور کلی کیفیت و روشنایی تصویر صفحات نمایش AIO معمولا بالاتر از صفحات نمایش محدود لپ تاپ و مانیتورهای معمولی است.

صفحه نمایش لمسی: بله یا خیر؟

اگر برای انجام کارهای مختلف به ضربه زدن و سوایپ (Swipe) روی تلفن یا تبلت عادت کرده اید و علاقه مندید امکان به کارگیری این شیوه های تعاملی در کامپیوتر هم میسر باشد، مجبور به تهیه یک AIO با صفحه نمایش لمسی خواهید بود.

از سوی دیگر، اگر از عدم نیاز به صفحه لمسی اطمینان دارید و احساس می کنید حتی در صورت وجود چنین قابلیتی از آن استفاده نخواهید کرد، عقل سلیم حکم می کند هزینه ای اضافه برای وجود چنین قابلیتی پرداخت نکنید.
البته لمسی بودن یا نبودن صفحه نمایش ملاحظات دیگری نیز دارد.

برخی از کامپیوترهای مجهز به صفحات نمایش لمسی از فناوری های ورودی لمس متفاوتی استفاده می کنند.

لمس خازنی رایج ترین نوع فناوری است و ما هم تهیه صفحات نمایش مجهز به این تکنولوژی را توصیه می کنیم؛

البته بعضی از کامپیوترهای AIO از سایر فناوری لمسی استفاده می کنند، از جمله صفحات لمسی آکوستیک، صفحه های لمسی اینفرارد (فروسرخ) و صفحات لمسی مقاومتی.

اگر به فکر گزینه ای غیر از صفحات لمسی خازنی هستید، بهتر است ابتدا محصولی که فناوری مذکور در آن به کار رفته را در یک فروشگاه پیدا کرده و قبل از خرید آن را امتحان کنید.

ضمنا بعضی از سیستم های AIO قابلیت هایی فراتر از ورودی لمسی ارائه داده و امکان کار با قلم های مخصوص را هم فراهم می کنند.

اگر از کامپیوتر AIO برای طراحی دیجیتال و سایر کارهای مشابه استفاده می کنید، بهتر است قابلیت پشتیبانی از قلم را حتما مد نظر داشته باشید.

تا چند سال پیش صفحات نمایش چند لمسی تا ۵ نقطه را شناسایی می کردند و امکان انجام کارهای مختلف با استفاده از پنج انگشت یک دست میسر بود اما با پیشرفت هر چه بیشتر این روزها صفحات نمایش لمس ۱۰ نقطه را هم شناسایی می کند و به این ترتیب می توان از ۱۰ انگشت دست برای انجام کارها استفاده نمود.

اگر هنگام فعالیت نیازمند استفاده از صفحه کلیدهای مجازی (برای تغییر سریع زبان، وارد کردن فرمول های پیچیده ریاضی، نواختن موسیقی با کیبورد و …) هستید، بهتر است AIO شما مجهز به یک صفحه نمایش لمسی باشد.

طراحی: فرم و کارکرد

بر خلاف بسیاری دیگر از انواع و اقسام کامپیوترهای شخصی، سیستم های AIO با شکل و فرم خاصی که دارند تعریف می شوند.

در طراحی یک کامپیوتر AIO تمام قطعات یک کامپیوتر معمولی درون یک بدنه یعنی مانیتور جاگذاری می شوند و فلسفه استفاده از عبارت All in One یا ”همه در یکی“ برای نامگذاری آن هم همین مساله است.

این طراحی سبب از بین رفتن درهم ریختگی های کامپیوترهای معمولی می شود چرا که کاربر صرفا یک کابل را به منبع برق متصل کرده و نیازمند استفاده از هیچ کابل دیگری برای اتصال به مانیتور نیست.

به همراه برخی از مدل های آل این وان یک صفحه کلید و ماوس بی سیم هم عرضه شده و به این ترتیب تعداد ابزارهایی که باید با کابل به یکدیگر متصل شوند باز هم کمتر می شود.

صرف نظر از علاقه شما به ظاهر ساده گرایانه این کامپیوترها یا سعی تان برای تمیز و منظم نگه داشتن میز کار، قطعا آل این وان ها دردسر مدیریت کابل ها را کم می کنند.

ضمنا سادگی طراحی آل این وان ها، کاربرانی که در زمینه راه اندازی و کار با کامپیوترهای پیچیده تر مشکل دارند را هم کمک خواهد کرد.

معمولا راه اندازی این کامپیوترها به سادگی متصل کردن آنها به منبع برق و فشار دادن دکمه خاموش/روشن دستگاه است؛ هیچ نیازی به اسمبل نیست و خبری از گیج شدن کاربر و اتصال نادرست کابل ها به سوکت ها هم نیست.

این رویکرد ساده و بی دردسر آل این وان ها را تبدیل به گزینه ای بی نظیر برای کامپیوترهای مورد استفاده توسط تمام اعضای خانواده می کند؛ حتی والدینی که دانش کمتری نسبت به مسائل فنی کامپیوتر داشته یا کودکانی که فاقد هر گونه آگاهی در این زمینه هستند هم هیچ مشکلی در راه اندازی این کامپیوترها نخواهند داشت.

از آن جایی که تمام کامپیوترهای AIO همزمان هم کامپیوتر و هم مانیتور هستند، باید ملاحظات ارگونومی را هم در نظر گرفت.

همراه تمام کامپیوترهای AIO یک پایه مخصوص (استند) ارائه می شود؛ این پایه در بعضی از مدل ها تا حدودی قابلیت تنظیم داشته و در برخی دیگر خیر.

در برخی از مدل‌ها مثل iMac 27 اینچی اپل که مجهز به صفحه نمایش رتیناست و همچنین Zen AiO Pro شرکت ایسوس، از یک پایه ستون مانند (pedestal-style) استفاده می شود.

اگر چه این پایه ها ظاهر بسیار شیک و زیبایی داشته و تا حدودی امکان تنظیم زاویه مانیتور را فراهم می کنند، اما خبری از تنظیم ارتفاع سیستم (مانیتور) در آنها نیست.

برای بالا بردن ارتفاع صفحه نمایش نیازمند قرار دادن آن روی چیزی دیگر، مثلل یک کتاب خواهید بود؛ از سوی دیگر برای کمتر کردن ارتفاع هم نیازمند استفاده از میزی با ارتفاع کم خواهید بود.

اگر AIO مجهز به صفحه نمایش لمسی باشد توصیه می کنیم به دنبال تهیه مدل هایی باشید که بتوان آنها را تا ۹۰ درجه به صورت افقی خم نمود.

با این کار به جای نگه داشتن دست رو به روی صفحه نمایش می توان از سیستم همانند یک تبلت بزرگ استفاده کرد.

برای درک بهتر مساله صفحه نمایش یک خودپرداز را در نظر بگیرید:

صفحه نمایش عمودی برای انجام عملیات ۹۰ ثانیه ای یک تراکنش مناسب است اما اگر قرار باشید به صورت پیوسته ۱۰ دقیقه با آن کار کنید، قطعا خسته خواهید شد.

سایر سیستم ها مثل سرفیس استودیو مایکروسافت یا ThinkCentre M940Z شرکت لنوو، امکانات منعطف تری ارائه می کنند؛ این دو سیستم دارای دو مفصل مخصوص برای افزایش یا کاهش ارتفاع صفحه نمایش هستند و به این ترتیب می توان محل قرارگیری آن را دقیقا مطابق نیاز تنظیم کرد.
ضمنا مساله طراحی و شکل ظاهری کامپیوترهای AIO را هم باید مد نظر داشت.

اگر چه تعداد محدودی از این کامپیوترها همانند کیس های کامپیوترهای قدیمی حجیم بوده و به دل نمی نشینند، اما بعضی از شرکت ها رویکردی کاملا حرفه ای در قبال طراحی آنها اتخاذ کرده و اقدام به عرضه مدل های بسیار زیبا و چشم نوازی کرده اند.

تاثیر تفکرات و سبک طراح معروف اپل یعنی «جانی آیو» در ساخت کامپیوترهای iMac را در این حوزه نمی توان نادیده گرفت؛ اکثر شرکت های معروف از سبک وی الهام گرفته و سیستم های بسیار زیبا برای مشتریان طراحی می کنند.

سیستم عامل: ویندوز، MacOS یا Chrome OS؟

پاسخ به این سوال بستگی زیادی به این مساله دارد که تا قبل از تصمیم گیری برای خرید AIO با کدام سیستم عامل راحت تر بوده اید.

اگر در منزل و محیط کار به استفاده از مک بوک ها و آی پدها و سایر محصولات اپل عادت کرده اید، انتخاب مدلی مجهز به سیستم عامل MacOS برای شما بهتر است؛ عکس این قضیه هم صادق است و بهتر است کاربرانی که برای انجام کارهای مختلف خود به استفاده از ویندوز و نرم افزارهای سازگار با آن عادت کرده اند، از خرید AIO های مجهز به MacOS اجتناب کنند.

در این میان تنها یک ویژگی ممکن است شما را در پروسه تصمیم گیری مردد نماید:

لمسی بودن صفحه نمایش. اگر چه مدت های مدیدی است که ویندوز خود را با فناوری لمسی سازگار کرده و استفاده از این قابلیت در لپ تاپ ها و کامپیوترهای مجهز به این سیستم عامل میسر است اما اپل فعلا ترجیح داده به کارگیری فناوری لمسی را محدود به ابزارهای مجهز به سیستم عامل iOS نماید؛ به عبارت دیگر خبری از فناوری لمسی در سیستم عامل MacOS نیست.

در نتیجه هیچ کدام از کامپیوترهای iMac اپل (یعنی AIO های این شرکت) مجهز به قابلیت لمس نیستند.

اگر به هر دلیلی وجود صفحه نمایشی لمسی برایتان مهم است، باید به دنبال تهیه یک AIO ویندوزی باشید.

از سوی دیگر به لطف پیشرفت فناوری و افزایش هر چه بیشتر سرعت اتصالات اینترنتی، محبوبیت استفاده از خدمات مبتنی بر سرویس های ابری روز به روز بیشتر شده و به همین خاطر غول جستجوی اینترنتی یعنی گوگل با ارائه سیستم عاملی به نام Chrome OS وارد میدان شده تا نیازهای کاربران علاقه مند به استفاده از این سرویس ها را مرتفع کند.

این سیستم عامل با سرویس های شرکت گوگل بهترین سازگاری را داشته و گزینه ای مناسب برای انجام اموری مثل وب گردی، مدیریت ایمیل ها، فعالیت در رسانه های اجتماعی و … محسوب می شود.

دقت داشته باشید که در حالت عادی نمی توان روی این سیستم عامل نرم افزارهای مورد نیاز برای انجام اموری مثل ویرایش حرفه ای تصاویر، پردازش سنگین ویدئویی و … را نصب کرد.

البته ناامید نشوید. تمام این کارها را می توان با مراجعه وب سایت های مختلف و به صورت رایگان و بدون دردسر نصب نرم افزار انجام داد.

البته ممکن است برای استفاده از امکانات پیشرفته تر وب سایت ها مجبور به پرداخت هزینه شوید.

در حال حاضر صرفا تعداد محدودی از این AIO ها با قیمتی پایین عرضه شده است.

تنها در صورتی اقدام به خرید این مدل ها کنید که از وجود اتصال اینترنتی پر سرعت در محدوده محل کار یا زندگی مطمئن بوده و نیاز به انجام کارهای حرفه ای و پردازش های سنگین نداشته باشید، چرا که سخت افزارهای تعبیه شده در آنها قدرت پردازش محدودی دارند.

در گذشته شاهد عرضه AIO هایی با سیستم عامل اندروید هم بوده ایم که به واسطه عدم محبوبیت تولید آنها متوقف شده است.

پورت ها

شرکت های تولید کننده AIO در مدل های متوسط تعداد پورت ها و تنوع آنها را محدود می کنند؛

اگر این مساله برای شما مهم است بهتر است روی تعداد و نوع پورت ها حساس بوده و از وجود پورت هایی مثل USB-C، تاندربولت، USB 3.0 و HDMI اطمینان حاصل نمایید.

معمولا یک یا دو پورت USB 2.0 برای اتصال صفحه کلیدها و ماوس های معمولی و سایر لوازم جانبی هم در نظر گرفته می شود.

در بعضی از مدل ها اسلات هایی برای خواندن محتویات کارت های حافظه هم تعبیه می شود.

محل قرارگیری پورت ها هم بسیار مهم است و متاسفانه در بسیاری از مدل ها همه پورت ها در مکانی که دسترسی به آن مشکل است تعبیه می شوند، مثل پشت پایه و پشت صفحه نمایش. زمانی که محل قرارگیری پورت ها مناسب نبوده و دسترسی به آنها هم دشوار باشد، مثل این می ماند که اصلا این پورت ها روی سیستم تعبیه نشده باشند.

دسترسی شما به پورت ها باید راحت باشد تا هر زمان که اراده کردید بدون کوچک ترین مشکل امکان اتصال یا جدا سازی وسایل جانبی فراهم باشد؛ برای این منظور نباید مجبور به جا به جا کردن کل سیستم باشید و حتی بهتر است مساله بلند شدن خودتان از پشت میز کار برای انجام کاری ساده مثلا اتصال پورت USB چاپگر را هم مد نظر داشته باشید.

یکی از ویژگی های مفیدی که در تمام کامپیوترهای AIO دیده می شود ورودی HDMI است که به شما اجازه می دهد از سیستم به عنوان یک مانیتور مستقل استفاده کنید.

به لطف وجود این قابلیت می توان صفحه نمایش کامپیوتر AIO را به عنوان مانیتوری برای کنسول بازی به کار گرفت یا آن را در قالب یک مانیتور برای کامپیوتری جدید استفاده نمود.

ممکن است توان سیستم AIO سه تا چهار سال جوابگوی نیازهای شما باشد و بعد از گذشت چند سال نیاز به خرید سیستمی قدرتمندتر احساس شود؛ در این مواقع می توان از صفحه نمایش AIO قدیمی در کنار سایر ابزارها بهره برد و از خاک خوردن آن در گوشه انبار جلوگیری کرد.

صدا

برای لذت بردن از تجربه گوش دادن به موسیقی های مورد علاقه یا غوطه ور شدن در فضایی که فیلم های جذاب برایتان به تصویر می کشند نیازمند اسپیکرهایی قدرتمند خواهید بود.

برای مثال آل این وان Dell XPS 27 دارای یک ساندبار ۱۰ اسپیکری بوده و صداها را با کیفیتی فوق العاده بالا پخش می کند.

بسیاری از تولید کنندگان کامپیوترهای شخصی به منظور ارائه امکانات صوتی با کیفیت، با شرکت های معروف عرضه کننده تجهیزات و فناوری های صوتی مثل Bang & Olufsen یا Dolby همکاری می کنند.

ممکن است در بعضی کامپیوترها شاهد وجود دو، چهار یا حتی تعداد بیشتری اسپیکر باشید و البته معمولا برای بهبود تجربه پخش صدا، امکانات مختلفی برای اتصال اسپیکرهای خارجی هم در نظر گرفته می شود.

و اما قیمت…

به نظر شما برای خرید یک AIO خوب باید چقدر هزینه کرد؟

همانند سایر کامپیوترها، پاسخ این سوال بستگی زیادی به نوع کاربرد سیستم و ویژگی های مورد نیاز شما دارد.

هر چند باید این نکته را حتما مد نظر داشت که به خاطر یکپارچگی مانیتور با کل کامپیوتر، مدل های مختلف AIO ها در مقایسه با کامپیوترهای معمولی (PC) که از سخت افزارهایی مشابه بهره می برند، همواره قیمت بالاتری دارند.

اما اگر مشکلی برای پرداخت هزینه بیشتر و تهیه یک AIO ندارید، چه نوع کامپیوتری و با چه قیمتی در انتظار شماست؟

مدل های پیشرفته AIO که مجهز به صفحات نمایش ۴K یا وضوح بالاترند، از سخت افزارهایی قدرتمند بهره برده، جدیدترین پورت ها روی آنها تعبیه شده و امکانات مختلف دیگری دارند با قیمت ۲۰۰۰ دلار و بیشتر عرضه می شوند.

این مدل ها گل سر سبدند و به لطف استفاده از صفحات نمایش بزرگ، وضوح Ultra HD و صدایی بی نظیر، تجربه ای فوق العاده برای شما رقم خواهند زد.

در این مدل ها پردازنده های Core i7، کارت های گرافیک قدرتمند، درایوهای ذخیره سازی پر ظرفیت و تعداد زیادی پورت تعبیه می شود.

اگر به دنبال سیستمی عالی و بدون نقص هستید بهتر است به فکر خرید محصولاتی مثل iMac 27 اینچی اپل با صفحه نمایش رتینا یا سرفیس استودیوی مایکروسافت باشید.

اگر چه برای خرید این دو مدل مجبور به پرداخت هزینه ای هنگفت خواهید بود اما مطمئن باشید در کنار بهره مندی از کامل ترین ویژگی ها و امکانات و بعد از مشاهده عملکرد فوق العاده پر سرعت آنها، لبخند رضایت بر روی لب های شما خواهد نشست.

با پرداخت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار باز هم ویژگی های متعددی در اختیار خواهید داشت اما باید در انتخاب خود دقت کنید چرا که مجبورید از بعضی قابلیت ها صرفنظر کنید. در این مواقع بهتر است یک یا دو ویژگی برتر را به عنوان اولویت مد نظر داشته باشید، مثل مجهز بودن به صفحه نمایش ۴K یا امکان استفاده همزمان از ابزارهای ذخیره سازی SSD و هارد دیسک های معمولی؛ بعد از این با توجه به بودجه به دنبال سایر ویژگی ها باشید.

در این محدوده قیمت AIO های بسیار خوبی عرضه شده مثل Zen AiO Pro شرکت ایسوس یا XPS 27 شرکت دل.

اگر به دنبال کامپیوتری بدون کیس برای انجام بازی های کامپیوتری هستید آماده خرج هزینه بیشتری باشید.

AIO های مخصوص بازی، مثل Lenovo IdeaCentre AIO Y910 یا MSI Gaming، دارای کارت های گرافیک پر سرعت، فضای زیاد ذخیره سازی و قدرت پردازشی بسیار بالا برای اجرای بی عیب و نقص پیشرفته ترین بازی های کامپیوتری (رده AAA) هستند.
نهایتا آن دسته از کسانی که با محدودیت بودجه مواجه اند هم با خرج هزینه ای کمتر از ۱۰۰۰ دلار قادر به پیدا کردن یک AIO بسیار خوب خواهند بود اما این افراد باید انتظاراتی معقول از چنین سیستمی داشته باشند.

اگر چه در این محدوده قیمت امکان تهیه صفحات نمایش ۳۲ اینچی با وضوح ۴K مقدور نیست اما در اندازه های بالاتر از ۲۴ اینچ می توان صفحه نمایش هایی با وضوح بالاتر از ۱۰۸۰p پیدا کرد.

توان پردازشی این مدل ها با استفاده از نسل فعلی پردازنده های Core i5 اینتل تامین می شود، اما به ندرت شاهد کارت های گرافیکی مستقل در آنها خواهید بود.

در صورت وجود کارت گرافیکی مستقل، چیپ های گرافیکی شرکت های Nvidia یا AMD که حداقل یک یا دو سال پیش عرضه شده اند به کار گرفته خواهند شد.

از نظر امکانات ذخیره سازی هم یا شاهد تعبیه هارد دیسک های معمولی خواهید بود یا درایوهای پر سرعت SSD؛ بعید است در این محدوده قیمت امکان استفاده همزمان از دو درایو فراهم باشد.

در این صورت پیشنهاد می کنیم یک AIO مجهز به درایو ذخیره سازی SSD تهیه نموده و با خرید یک هارد دیسک اکسترنال فضای لازم برای ذخیره سازی فایل ها را فراهم کنید؛ گزینه دیگر هم نگهداری فایل ها در یک ذخیره ساز تحت شبکه (NAS) است.